Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorYtterdal, Silje
dc.date.accessioned2008-08-27T06:57:36Z
dc.date.available2008-08-27T06:57:36Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/168071
dc.description.abstractDenne utredningen handler om avisbransjen og papiravisen. I første del av oppgaven blir bransjen analysert ut fra et strategisk lønnsomhetsperspektiv. Jeg ser på utviklingen over tid, hvilke omgivelser bransjen opererer i, og muligheter og trusler i bransjen. På bakgrunn av analysen konkluderer jeg med at papiravisen vil møte store utfordringer i fremtiden. Substitutter og samfunnsmessige endringer gjør lønnsomhetspotensialet svært begrenset. I del to av oppgaven blir Bergens Tidende brukt som case-bedrift. Deres avis er en regionsavis med kjernemarked på Vestlandet. 10 prosent av opplaget selges i løssalg, og bedriften har en bevisst strategi om å være tilgjengelig over hele Norge. Aviser sendes derfor daglig med fly og post til forhandlere på andre kanter av landet. Dette er en svært dyr distribusjonsmetode, og inntektene er små. Ved hjelp av kundelønnsomhetsteori kommer jeg frem til at kun 2 av de 54 forhandlerne i mine analyser er lønnsomme. Totalt koster det bedriften i overkant av 1,1 millioner kroner årlig å være tilgjengelig utenfor kjernemarkedet. Dette er ingen stor kostnad for et selskap med svært solid økonomi, men slike analyser er nyttige for å kunne ta bevisste beslutninger.en
dc.language.isonoben
dc.subjectøkonomisk styringen
dc.titleStrategisk lønnsomhetsanalyse av avisbransjen og papiravisen : hva koster det Bergens Tidende å være tilgjengelig utenfor kjernemarkedet?en
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Medievitenskap og journalistikk: 310en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel