Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNordskog, Liv Tone
dc.date.accessioned2008-11-14T09:16:56Z
dc.date.available2008-11-14T09:16:56Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/168135
dc.description.abstractDet er stor enighet om at læreren er nøkkelen til den gode skole. Problemstilling for denne utredningen er om lønn basert på prestasjoner kan motivere lærere til ekstra innsats. Det diskuteres også hvilke utfordringer og muligheter som er knyttet til innføring og utforming av et slikt system. For å analysere insentivproblemene har jeg tatt utgangspunkt i prinsipal-agent teori. I tillegg presenteres annen teori om insentiver, samt ulike motivasjonsteorier. Mye av den teorien som presenteres har gyldighet for andre typer yrker enn lærere. I utredningen legges det frem resultater fra en spørreundersøkelse jeg har gjennomført blant lærere i Bergen kommune. Lærere ser ut til å være indre motiverte agenter som uttrykker at de ikke vil motiveres til ekstra innsats ved prestasjonsbasert lønn basert på subjektive kriterier. Flere av lærerne mener derimot at prestasjonsbasert lønn basert på objektive kriterier vil motivere til ekstra innsats. Det er imidlertid vanskelig å finne objektive mål som reflekterer en lærers innsats. Lærere har også andre oppgaver enn det å undervise i fundamental kompetanse som kan testes ved standardiserte prøver. Bruk av elevresultater som prestasjonsmål kan gi vridningseffekter, og kan trekke oppmerksomheten bort fra andre viktige oppgaver. Subjektive prestasjonsevalueringer er vanskelig å verifisere og åpner derfor opp for manipulasjon og påvirkning. Lærerne selv ser ut til å mene at en generell økning i fastlønnsnivået er det som vil motivere til ekstra innsats.en
dc.language.isonoben
dc.titlePrestasjonsbasert avlønning av lærere : muligheter og utfordringeren
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210en
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel