En sammenlignende studie av jordbruket i New Zealand og Norge
Master thesis
View/ Open
Date
2006-05-15Metadata
Show full item recordCollections
- Master Thesis [4490]
Abstract
Den pågående forhandlingsrunden i World Trade Organization er blitt kalt
”utviklingsrunden” fordi det i denne runden skal tas større hensyn til utviklingslandenes
interesser enn hva som er gjort tidligere. Siden mange utviklingsland er avhengige av
jordbruksproduksjon og handel med jordbruksvarer, har forhandlingene i denne omgang hatt
som mål å utvikle et mer rettferdig og gjennomsiktig internasjonalt regelverk for handelen
med jordbruksvarer. Utviklingslandene ønsker økt markedsadgang for sine produkter og har
under forhandlingene lagt frem krav om at utviklede land med en vernet jordbrukssektor må
redusere sine internstøtteordninger samt bygge ned høye tollmurer. Dersom
utviklingslandene får gjennomslag for sine krav vil naturlig nok konsekvensene bli størst for
de landene som i dag opererer med de høyeste handelshindringene og støtteordningene.
Norge er blant disse landene; norsk landbruk mottok i perioden 1998-2001 hele 20 milliarder
kroner årlig mens gjennomsnittlig tollsats på jordbruksvarer ligger i underkant av 200
prosent.
I den pågående forhandlingsrunden i WTO har New Zealand stått på utviklingslandenes side
i kampen om å liberalisere handelen med jordbruksvarer. I dag har New Zealand en av
verdens mest åpne økonomier etter at landet på 80-tallet gjennomgikk en omfattende reform
for å bedre den nasjonale økonomien og samtidig styrke eksportnæringenes konkurranseevne
internasjonalt. Dette betydde en lang rekke tiltak både av pengepolitisk og finanspolitisk art.
For jordbruksnæringen medførte reformen en bortimot totalfjerning av statlige subsidier og
støtteordninger. Selv om det new zealandske jordbruket gjennomgikk en hard
omstillingsfase, viser studier gjort tyve år senere at reformen har vært vellykket.
I oppgaven vurderes det hvilke faktorer som var avgjørende for at de new zealandske
bøndene klarte omstillingen som følge av reformen i 1984. Samtidig diskuteres det om noen
av disse faktorene kan overføres til norske forhold for slik at en på forhånd skal kunne
vurdere konsekvensene av en eventuell liberal WTO-avtale for handel med
jordbruksprodukter.