Forretningsmodellen bak iPhone : en studie av Apples forretningsmodell for iPhone i det norske markedet
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/168231Utgivelsesdato
2009Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4379]
Sammendrag
I denne masteroppgaven ser vi på hvordan selskapet Apple har bygd opp forretningsmodellen bak smarttelefonen iPhone i Norge. For å avdekke forretningsmodellen har vi valgt å ta utgangspunkt i et teoretisk rammeverk om forretningsmodeller av Chesbrough og Roosenbloom (2003). Det innebærer at vi ser på hvordan produktet iPhone skaper verdi for kundene, hvem kundene er, hvilke aktører som inngår i verdinettverket og hvordan de setter priser. I analysen bruker vi blant annet empiri bestående av egne data fremskaffet gjennom dybdeintervju, samt en kvantitativ spørreundersøkelse foretatt av NetCom. Utredningen konkluderer med at iPhone fremstår som en attraktiv merkevare med utmerket brukervennlighet og design. Kundene setter pris på de gode funksjonene og de integrerte mulighetene til å laste ned musikk og applikasjoner gjennom iTunes og App Store. Det gjør igjen at selskapet kan sette en høy pris for produktet ut til et segment opptatt av underholdning.