• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Forretningsmodellen bak iPhone : en studie av Apples forretningsmodell for iPhone i det norske markedet

Solberg, Randi; Johansen, Hanne-Kristin
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Solberg og Johansen 2009.pdf (1.532Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/168231
Date
2009
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4657]
Abstract
I denne masteroppgaven ser vi på hvordan selskapet Apple har bygd opp forretningsmodellen bak smarttelefonen iPhone i Norge. For å avdekke forretningsmodellen har vi valgt å ta utgangspunkt i et teoretisk rammeverk om forretningsmodeller av Chesbrough og Roosenbloom (2003). Det innebærer at vi ser på hvordan produktet iPhone skaper verdi for kundene, hvem kundene er, hvilke aktører som inngår i verdinettverket og hvordan de setter priser. I analysen bruker vi blant annet empiri bestående av egne data fremskaffet gjennom dybdeintervju, samt en kvantitativ spørreundersøkelse foretatt av NetCom. Utredningen konkluderer med at iPhone fremstår som en attraktiv merkevare med utmerket brukervennlighet og design. Kundene setter pris på de gode funksjonene og de integrerte mulighetene til å laste ned musikk og applikasjoner gjennom iTunes og App Store. Det gjør igjen at selskapet kan sette en høy pris for produktet ut til et segment opptatt av underholdning.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit