Marginer og prisendringer i det norske drivstoffmarkedet : estimering innenfor ett rammeverk av margin- og feiljusteringsmodeller
dc.contributor.author | Kristiansen, Marius | |
dc.date.accessioned | 2009-10-09T08:12:20Z | |
dc.date.available | 2009-10-09T08:12:20Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/168237 | |
dc.description.abstract | Utredningen omhandler det norske drivstoffmarkedet og inneholder økonometriske analyser av marginer på bensin og diesel, samt økonometriske analyser av hvordan kostnadsendringer fører til endringer i detaljprisen på drivstoff. Utredningen presenterer også relevant teori knyttet til de økonometriske modellene. I perioden 28. januar til 21. juli 2008 gikk veiledende pris på diesel fra å være billigere til å bli dyrere enn veiledende pris på bensin. Ved blant annet å estimere marginmodeller for bensin og diesel har jeg undersøkt om endringen i prismønsteret har resultert i høyere margin på diesel for oljeselskapene. Jeg finner at den realiserte marginen for bensin har falt over perioden samtidig som det ikke er noen signifikant endring i den realiserte marginen på diesel. Årsaken til det endrede prismønsteret skyldes trolig endrede kostnader. Ved å estimere feiljusteringsmodeller har jeg blant annet funnet at oljeselskapene reagerer raskere i prissettingen på økte kostnader sammenlignet med reduserte kostnader i markedet for bensin. I markedet for diesel er resultatene noe spesielle og indikerer at oljeselskapene reagerer raskere på kostnadsreduksjoner sammenlignet med kostnadsøkninger. | en |
dc.language.iso | nob | en |
dc.title | Marginer og prisendringer i det norske drivstoffmarkedet : estimering innenfor ett rammeverk av margin- og feiljusteringsmodeller | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Samfunnsøkonomi: 212 | en |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
-
Master Thesis [4380]