Bruk av merkevareledelseteori i oppstartsbedrifter : en kvalitativ studie av norske oppstartsbedrifter
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/168397Utgivelsesdato
2009Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4380]
Sammendrag
Målet med denne utredningen er å øke forståelsen for hvordan oppstartsbedrifter bruker
merkevareledelseteori i de første leveårene. Med sterk konkurranse i mange markeder og
økonomiske nedgangstider kan markedsføring være en kritisk suksessfaktor dersom helt nye
bedrifter skal både overleve og vokse.
Med bakgrunn i kjent merkevareledelseteori ble gründere i 13 oppstartsbedrifter i Hordaland
intervjuet om markedsføringsfunksjonen i bedriften for å finne ut om de anvendte etablerte
teorier for strategisk merkevareledelse.
Resultatene fra undersøkelsen viser at oppstartsbedrifter har liten eller ingen anvendelse av
tradisjonell merkevareledelseteori. De aller fleste undersøkte enhetene sammenstilte
merkeverdi med bedriftens omdømme og hadde en ensidig produktposisjonering. Studien
viser videre at forretnings- eller markedsføringskompetanse hos ledelsen kan være avgjørende
for om slike bedrifter anvender merkevareledelseteori. Det er til slutt interessant at bedriftene
i en tidlig fase helt klart så ut til å tilpasse sin markedsføring etter eget marked og bransje.
Denne utredningen er et av svært få bidrag til forskningen på bruk av merkevareledelse i småog
mellomstore bedrifter – et problemområde som helt klart har stort potensial for større
dybdeforståelse. Det er trolig behov for et helt nytt rammeverk for merkevareledelse som er
skreddersydd både karakteristikkene og utfordringene man finner i oppstartsbedrifter.