• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bruk av merkevareledelseteori i oppstartsbedrifter : en kvalitativ studie av norske oppstartsbedrifter

Ingebrigtsen, Anders Bakke
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Ingebrigtsen 2009.pdf (251.7Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/168397
Date
2009
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [3258]
Abstract
Målet med denne utredningen er å øke forståelsen for hvordan oppstartsbedrifter bruker

merkevareledelseteori i de første leveårene. Med sterk konkurranse i mange markeder og

økonomiske nedgangstider kan markedsføring være en kritisk suksessfaktor dersom helt nye

bedrifter skal både overleve og vokse.

Med bakgrunn i kjent merkevareledelseteori ble gründere i 13 oppstartsbedrifter i Hordaland

intervjuet om markedsføringsfunksjonen i bedriften for å finne ut om de anvendte etablerte

teorier for strategisk merkevareledelse.

Resultatene fra undersøkelsen viser at oppstartsbedrifter har liten eller ingen anvendelse av

tradisjonell merkevareledelseteori. De aller fleste undersøkte enhetene sammenstilte

merkeverdi med bedriftens omdømme og hadde en ensidig produktposisjonering. Studien

viser videre at forretnings- eller markedsføringskompetanse hos ledelsen kan være avgjørende

for om slike bedrifter anvender merkevareledelseteori. Det er til slutt interessant at bedriftene

i en tidlig fase helt klart så ut til å tilpasse sin markedsføring etter eget marked og bransje.

Denne utredningen er et av svært få bidrag til forskningen på bruk av merkevareledelse i småog

mellomstore bedrifter – et problemområde som helt klart har stort potensial for større

dybdeforståelse. Det er trolig behov for et helt nytt rammeverk for merkevareledelse som er

skreddersydd både karakteristikkene og utfordringene man finner i oppstartsbedrifter.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit