Utdanning, demografi og pensjonssystemer : en analyse med en numerisk overlappende generasjonsmodell
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/168407Utgivelsesdato
2009Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4379]
Sammendrag
Formålet med denne utredningen er å studere interaksjonen mellom demografi og
utdanningsnivå, og den samlede effekten disse har på den langsiktige finansieringen av
pensjonssystemet i Norge. Dette er et sentralt tema i dagens samfunnsdebatt fordi en aldrende
befolkning innebærer økte skattebyrder for å finansiere det norske pensjonssystemet.
For å analysere sammenhengene mellom utdanning, demografi og pensjonssystemer, gjør vi
først komparative studier av situasjonen i ulike OECD-land. Hovedfunnet fra disse er at
utviklingen følger samme mønster i mange vestlige land, men at situasjonen er verre i Sør-
Europa enn i Norge.
Videre bygger vi en numerisk overlappende generasjonsmodell og kalibrerer denne til den
norske økonomien. Vi bruker modellen til å simulere utviklingen i velferd for ulike
generasjoner. Gitt at utdanningsnivå påvirker fertilitet og arbeidsmarkedsdeltakelse, endrer
befolkningsstrukturen seg når flere tar høyere utdanning. Samtidig eldres befolkningen, og
disse to faktorene gjør til sammen at forsørgelsesbyrden til de yrkesaktive øker. Med en
antakelse om at pensjonssystemet til enhver tid skal være i finansiell balanse, viser våre
analyser at skattesatsen til folketrygden må økes fra et initialt nivå i 1970 på 22,1 prosent til
29,4 prosent i steady state. En så kraftig økning fra et allerede høyt skattenivå vil kunne føre
til betraktelige effektivitetstap i økonomien, ettersom det får store konsekvenser for
arbeidstilbud og pensjoneringsatferd. Dermed virker det PAYGO-finansierte
pensjonssystemet lite bærekraftig på lang sikt.
I tillegg til hovedanalysen har vi brukt modellen til å gjøre enkelte eksperimenter. Et viktig
resultat fra disse er at en økning i befolkningens utdanningsnivå letter presset på
finansieringen av pensjonssystemet. Videre fremgår det at en overgang fra besteårsregelen til
en alleårsregel i pensjonssystemet vil ha særlig positive effekter på skattebyrden til de
yrkesaktive. Tilsvarende er det tendensen med tidligpensjonering som får de største negative
konsekvensene for finansieringsbyrden.