Veien mot prosessorientering : en studie av utfordringer og resultater
Abstract
Oppgaven hadde til hensikt å studere de utfordringene virksomheter møter, på veien mot å orientere verdiskapingen langs horisontale prosesser. Videre ønsket vi også å bidra til å synliggjøre hvilke resultater som kan forventes av å jobbe prosessorientert. Vi utviklet et analyseverktøy, i form av en kvantitativ selvevaluering, som evner å kartlegge hvor langt virksomheter er kommet innen ulike områder av prosessarbeidet. Verktøyet ble applisert på 102 norske virksomheter, som rettet seg mot forbrukermarkedet. Analyser av resultatene viste at små virksomheter var mindre prosessutviklet enn de større. Måling av prosessenes prestasjoner og bruk av disse dataene til systematisk forbedring var et område mange var kommet veldig kort på. Blant de som hadde kommet ganske langt innen prosessorientert ledelse var rollekonflikt mellom prosesseiere og linjeledere et utbredt problem. Studien ga også empiriske indikasjoner på at det å jobbe prosessorientert kan føre til mer fornøyde kunder og danner grunnlag for videre forskning innen et svært sentralt emne på fagfeltet.