Konkurransesituasjonen i conveniencehandelen : empirisk undersøkelse for avgrensning og analyse av relevant marked
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/168437Utgivelsesdato
2008Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4490]
Sammendrag
Gjennom vår masterutredning foretar vi en markedsavgrensning basert på empirisk analyse innenfor dagligvare- og servicehandelen. Videre undersøker vi graden av konkurranse mellom de aktører som synes å utgjøre det relevante marked. Vi betrakter deretter lokalisering som strategisk beslutningsfaktor i lys av den avrensning vi gjør. Dette gjøres innenfor et rammeverk av konkurranseteori, og det er SSNIP-testen som danner grunnlaget for kritisk tap analyse og diversjonsrater benyttet i markedsavgrensningen. Den videre analyse av lokalisering skjer i lys av Hotellings teori om differensiering. Det vies betydelig oppmerksomhet til spørreundersøkelsen vi har foretatt og de resultater som fremkommer av denne. Det empiriske grunnlaget består hovedsakelig av kvantitativ, samt mer kvalitativ informasjon innhentet gjennom intervjuer med kunder. På bakgrunn av lokaliserings avgjørende betydning, konkluderer utredningen med at man må anse de områder hvor 7-Eleven og Deli de Luca er samlokalisert som enkeltstående relevante markeder. Den strategiske lokalisering som danner grunnlaget for disse markedene utgjør optimal plassering for hver av aktørene, og har videre skapt et behov for produktdifferensiering. De tilpasninger aktørene har gjort i denne sammenheng kan sies å ha både en vertikal og horisontal dimensjon. Også denne slutningen bygger på kvantitative og kvalitative data innhentet i undersøkelsen.