Analyse og verdivurdering av Hurtigruten ASA
Abstract
Vår masterutredning har hatt som formål å analysere og verdivurdere selskapet Hurtigruten
ASA. For å danne et best mulig bilde av de verdier som danner grunnlaget for selskapet valgte
vi en grundig og tidkrevende undersøkelsesmetode. Verdsettelsen er derfor valgt til å være
fundamental etter totalkapitalmetoden.
Vi ble på den måten veldig godt kjent med selskapet og dets verdier, gjennom en omfattende
strategisk analyse avdekket vi mulige konkurransefortrinn samt selskapets interne og eksterne
styrker og svakheter. En grundig strategisk analyse ga oss et godt utgangspunkt og en solid
plattform å bygge den videre analysen på.
Videre valgte vi å gjennomføre en regnskapsanalyse for å avdekke underliggende økonomiske
forhold både hos HRG og tre sammenlignbare selskaper innen samme bransje. Fra både
strategi- og regnskapsanalysen kom det klart frem at selskapet har vært gjennom en
omfattende restrukturering, og det historiske datagrunnlag ga oss derfor liten hjelp i den
videre verdsettelsen. Våre estimater måtte da i stor grad begrunnes ut fra den strategiske
analysen samt data fra de to seneste årene. Dette har gjort at vi etter beste evne har kombinert
praktiske og teoretiske metoder på en slik måte at verdsettelsen har sentrale koblinger tilbake
til den strategiske analysen.
Vår utredning konkluderer med et verdiestimat for aksjen til Hurtigruten ASA på 8,89 norske
kroner (NOK). Aksjen ble handlet ved Oslo Børs 14. juni 2010 for 5,06 NOK, dette indikerer
en oppside på ca 80 %. En sensitivitetsanalyse avdekket at det foreligger betydelig risiko i
vårt verdiestimat, men for en risikovillig investor vil vi derfor gi en sterk kjøpsanbefaling på
aksjen.