En fotballinvestors motiver : om hvorfor aksjeselskaper tilknyttet fotballklubber ikke genererer profitt for sine eiere
Abstract
Denne masterutredningen forsøker å forklare hvordan det har seg at aksjeselskaper tilknyttet
fotballklubber tilsynelatende mislykkes i å generere overskudd for sine eiere.
Jeg undersøker om årsaken kan være at investorer med denne typen investeringer har andre
motiver enn profitt eller om det er slik at profitt inngår i målfunksjonen til klubbene, men at den
konkurreres vekk på grunn av den strukturelle organiseringen i fotballens marked.
For å få en dypest mulig forståelse har jeg brukt et case - Molde Fotballklubb. Jeg har benyttet
avisintervjuer og selv intervjuet fire sentrale personer i klubben for å få belyst problemstillingen
best mulig.
Basert på empiri og teori forsøker jeg avslutningsvis å besvare problemstillingen. I den grad
Molde Fotballklubb er representativ finner jeg at investorer har større fokus på andre motiver
enn økonomisk profitt. Samtidig finner jeg at det er vanskelig å operere med
profittmaksimerende mål i denne bransjen uten at det går på bekostning av det sportslige, og at
dette sannsynligvis er en erkjennelse investorene gjør når de lærer bransjen å kjenne.