Markedswarrants og kupongsertifikat : en analyse basert på verdsettelse og forventet avkastning
Abstract
Etter at strukturerte produkter tilnærmet ble forbudt i 2008, har bankene introdusert nye
eksotiske spareprodukter på markedet. I denne utredningen analyseres to relativt nye
produkter: markedswarrants og kupongsertifikat. Markedswarrants er en form for opsjoner
med høy markedseksponering, og tilsvarer avkastningsdelen i de strukturerte produktene.
Kupongsertifikat er et verdipapir med kupongutbetaling som avhegner av utviklingen på
underliggende. Totalt vurderes seks produkter av store privatbanken/investeringsselskap i
Norge, hvor fire av produktene er markedswarrants og to er kupongsertifikat.
I første del av analysen verdsettes produktene ved hjelp av to ulike metoder. Resultatet viser
at produktene er verdt mindre enn det bankene hevder. Det tyder på at investorene må betale
mer for produktene er det de er verdt, og at bankene sikrer seg et skjult gebyr i tillegg til
tegningskostnader og produktmargin. Til sammen utgjør de totale gebyrene en ganske stor
prosentandel av investeringsbeløpet.
Den andre delen av analysen består av forventet avkastning for produktene. Forventet
avkastning beregnes ved hjelp av Monte Carlo-simulering. Resultatet av simuleringene viser
at forventet årlig avkastning er lavere enn risikofri rente for samtlige produkter. I tillegg er
risikoen for å tape hele eller deler av investeringen høy. Baser på analysen i utredningen
anbefales ikke produktene som investeringsalternativ.