dc.description.abstract | Det har den siste tiden vært mye fokus på utvikling av nye forretningsmodeller for å finne en
optimal løsning for salg av musikk. Samtidig organiserer stadig flere bedrifter seg i nettverk,
for slik å kunne reagere raskere på endringer i markedet og samarbeide om utvikling og
ressurser, og igjen kunne hevde seg i kampen om kundene. Formålet med denne utredningen
er å finne ut hvorvidt måten nettverket styres på faktisk kan ha en effekt på
forretningsmodellen, og hvorvidt en eventuell påvirkning her vil ha innvirkning på kundenes
oppfattelse av verdien til tjenesten eller produktet. Dersom disse sammenhengene viser seg
positive, tyder det på at oppmerksomhet og kunnskap rundt dette kan være et nyttig verktøy
som kan skille nettverket ut i forhold til konkurrentene. For å ta dette i nærmere øyesyn, har vi
benyttet oss av en casestudie der vi ser på WiMP; en norsk streamingløsning for musikk.
Resultatene som fremkommer av casestudien viser en klar sammenheng mellom hvordan
nettverket WiMP styres og utvalgte elementer i forretningsmodellen. WiMP benytter en
kombinasjon av ulike styremekanismer som viser seg å ha en positiv påvirkning på verdien
som nettverkspartnerne mener WiMP gir kunden, verditilbudet; på relasjonen mellom WiMP
og kunden, og i tillegg en påvirkning på hvordan inntektene fordeles mellom
nettverkspartnerne. Når det gjelder valget mellom en abonnement- og en annonseløsning og
prisingen av denne, var imidlertid sammenhengen med styring svært svak.
Forretningsmodellen viste seg videre å ha en klar påvirkning på kundeverdien. Kundenes
verdi av WiMP ble oppgitt å påvirkes av både verditilbudet, relasjonen de hadde til WiMP og
hva slags inntektsmodell som ble benyttet. Alt annet likt, vil altså styringen alene kunne føre
til ulike forretningsmodeller, som kundene igjen vil ha ulik verdi av. | en |