Revenue Management: anvendt i cruisebransjen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/168675Utgivelsesdato
2010Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4380]
Sammendrag
Revenue management er et relativt nytt konsept som anvendes i stadig flere bransjer. I
cruiseselskapet Royal Caribbean Cruises Ltd. (RCCL) startet man å anvende revenue
management for over 15 år siden.
Utredningen tar for seg sentrale deler av teorien rundt revenue management, og knytter
denne spesielt opp mot cruisebransjen. Videre blir det gått gjennom hva som skiller
cruisebransjen fra andre bransjen innen reisesegmentet, og hvorfor cruisebransjen egner seg
til å anvende revenue management.
Utredning går videre inn i dybden i RCCL sin konkrete anvendelse av revenue management.
Blant annet diskuteres det hvordan cruisebransjen, og spesielt RCCL, i løpet av de siste årene
har skiftet fokus fra maksimering av billettinntekter til maksimering av inntekter forbundet
med ombordsalg.