Empirisk undersøkelse av konkurransen i markedet for sports- og fritidsutstyr : anvendelse av diversjonsrater i markedsavgrensning
Abstract
Denne utredningen er en empirisk undersøkelse av konkurransen i markedet for sports- og
fritidsutstyr. Ved hjelp av diversjonsrater har jeg foretatt en markedsavgrensning for å
identifisere nære konkurrenter i bransjen. Mye fokus er lagt på diversjonsrater som
analyseverktøy, da spesielt på to områder. For det første har jeg undersøkt hvorvidt
prissensitive (marginale) og gjennomsnittlige kunders diversjonsrater samsvarer. Mine funn
viser at prissensitive kunder gjenspeiles relativt godt i gjennomsnittlige kunder, hvilket
styrker verdien av diversjonsrater som verktøy i markedsavgrensning da det er de
prissensitive kundenes oppfatning som bør være avgjørende. For det andre har jeg undersøkt
hvorvidt estimerte diversjonsrater ut i fra markedsandeler gir gode prediksjoner på faktiske
diversjonsrater. Mine funn viser at estimerte diversjonsrater gir dårlige prediksjoner, hvilket
innebærer at en bør være forsiktig med å anvende estimerte diversjonsrater i analysen av
konkurransepolitiske saker. I tillegg har jeg i denne oppgaven lagt mye vekt på utforming av
spørreundersøkelse ved markedsavgrensning.