• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hva påvirker valg av betalingsmiddel i oppkjøpstransaksjoner?: en empirisk studie av norske og svenske oppkjøp

Kumle, Pål Gravem; Haugland, Eirik Rosseland
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Kumle 2010.PDF (1.802Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/168729
Date
2010
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4657]
Abstract
Denne utredningen studerer betalingsmiddelet brukt i 490 oppkjøpstransaksjoner i

Norge og Sverige i perioden 1999-2009 for børsnoterte selskaper. Oppkjøpene er

analysert etter totalt seks bestemte karakteristika for å avdekke trender og forskjeller

for de ulike betalingsmidlene.

Våre analyser viser at det er flere faktorer som signifikant har innvirkning på valget av

betalingsmiddelet. Vi finner at sannsynligheten for at kjøper utsteder aksjer øker

signifikant med transaksjonens verdi, samt at store selskaper mer sannsynlig betaler i

form av kontanter enn mindre selskaper. Dette er konsistent med resultatene til Faccio

og Masulis (2005). Videre vil også kjøper oftere foretrekke finansiering i form av aksjer

når den relative verdien av transaksjonen er høy i forhold til verdien av det kombinerte

selskapet, som underbygger Hansens (1987) argument om at økt

informasjonsasymmetri øker sannsynligheten for en aksjetransaksjon. Kjøpers

fremtidige vekstmuligheter og relative verdsettelse, representert ved Tobins Q, finner vi

også at er relativt høy for selskaper som velger å finansiere oppkjøp med aksjer.

Tilsvarende funn gjorde også Martin (1996) i sin studie av amerikanske transaksjoner.

Vi finner imidlertid ikke at kjøpers unormale avkastning og aksjemarkedets avkastning i

forkant av oppkjøpet har signifikant forklaringskraft på valget av betalingsmiddel.

Tidligere empiri er på dette området er noe tvetydig; Martin (1996) fant signifikante

forskjeller for begge faktorene, mens Faccio og Masulis’ (2005) studie kun fant

signifikante forskjeller for kjøpers avkastning.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit