Hva påvirker valg av betalingsmiddel i oppkjøpstransaksjoner?: en empirisk studie av norske og svenske oppkjøp
Abstract
Denne utredningen studerer betalingsmiddelet brukt i 490 oppkjøpstransaksjoner i
Norge og Sverige i perioden 1999-2009 for børsnoterte selskaper. Oppkjøpene er
analysert etter totalt seks bestemte karakteristika for å avdekke trender og forskjeller
for de ulike betalingsmidlene.
Våre analyser viser at det er flere faktorer som signifikant har innvirkning på valget av
betalingsmiddelet. Vi finner at sannsynligheten for at kjøper utsteder aksjer øker
signifikant med transaksjonens verdi, samt at store selskaper mer sannsynlig betaler i
form av kontanter enn mindre selskaper. Dette er konsistent med resultatene til Faccio
og Masulis (2005). Videre vil også kjøper oftere foretrekke finansiering i form av aksjer
når den relative verdien av transaksjonen er høy i forhold til verdien av det kombinerte
selskapet, som underbygger Hansens (1987) argument om at økt
informasjonsasymmetri øker sannsynligheten for en aksjetransaksjon. Kjøpers
fremtidige vekstmuligheter og relative verdsettelse, representert ved Tobins Q, finner vi
også at er relativt høy for selskaper som velger å finansiere oppkjøp med aksjer.
Tilsvarende funn gjorde også Martin (1996) i sin studie av amerikanske transaksjoner.
Vi finner imidlertid ikke at kjøpers unormale avkastning og aksjemarkedets avkastning i
forkant av oppkjøpet har signifikant forklaringskraft på valget av betalingsmiddel.
Tidligere empiri er på dette området er noe tvetydig; Martin (1996) fant signifikante
forskjeller for begge faktorene, mens Faccio og Masulis’ (2005) studie kun fant
signifikante forskjeller for kjøpers avkastning.