Sportsbekledning: opplevelse, integrasjon, klassifisering og samhandling : En studie av ulike forbrukerpraksiser innenfor bruk av sportsbekledning
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/168743Utgivelsesdato
2010Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4379]
Sammendrag
Det har til nå vært forsket lite på forbruk - det meste av forbrukeratferd studier har fokusert på de prosesser og faktorer som påvirker selve kjøpet, ikke hva som skjer etter kjøp og under forbruk (Troye 2000; Schiffman et al. 2008). Formålet med denne utredningen er å undersøke hvordan man kan forstå forbruk og det forholdet forbruker har til sportsbekledning gjennom ulike forbrukspraksiser. Resultatene fra denne utredningen kan hjelpe produsenter av sportsbekledning til å bruke markedsføring mer effektivt mot forbrukere.
Holt (1995) beskriver forbruk gjennom fire metaforer - opplevelse, integrasjon, klassifisering og samhandling, og denne typologien ble brukt som rammeverk for analysen i denne utredningen. I alt ti ulike forbrukspraksiser er med på å forklare de fire ulike metaforene (Holt 1995).
Hovedfunnet i utredningen er at det foregår en rekke aktiviteter under forbruk som fører til et vidt spekter av følelser, holdninger og adferd hos forbruker. Sportsbekledning er et godt eksempel på produkter der innsikt i forbruk er viktig for å forstå forbrukeratferd. Ni av Holts (1995) forbrukspraksiser ble bekreftet og analysen viser også hvordan en forbruker kan relateres til alle fire metaforene - vi forbruker sportsbekledning av mange grunner.