Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGjerde, Marit
dc.date.accessioned2011-05-04T08:59:43Z
dc.date.available2011-05-04T08:59:43Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/168765
dc.description.abstractFormålet med denne utredningen var å utforske hvordan et merke, hvis kjerneverdier er bygget på en norsk idrettsstjerne og hennes opprinnelse, kan få en sterk markedsposisjon, hvilke muligheter og utfordringer dette gir internasjonalt, samt mulige eksportstrategier. Utredningen tar utgangspunkt i teori om utvikling av en sterk merkeidentitet, og hvordan dette kan brukes i utemarkedet for å skape ønskede merkeassosiasjoner. Videre tar utredningen for seg teori om industriens globalitet og bedriftens internasjonaliseringsevne, samt hvilke strategiske alternativ dette gir en bedrift i internasjonale markeder. Hovedfunn viser at Kari Traa har fått en solid markedsposisjon i Norge, der hennes utstråling, lekenhet og norske opprinnelse reflekteres i merket gjennom en unik design, sterke farger og humørfylt kommunikasjon. Mindre kjennskap til personen Kari Traa og hennes egenskaper, er en utfordring de vil møte ved internasjonalisering av merket. Dette problemet kan løses ved å spille på oppfatninger om den norske jentas friske og sporty livsstil. Utredningen viser videre at sportsbransjen preges av konsolideringer og oppkjøp, og går i en global retning, der hovedutfordringen for Kari Traa blir å utvikle nettverksrelasjoner og dypere kunnskap om konkurrentene. Vi observerer samtidig at det etableres flere nisjebedrifter, som viser at det er mulig for små aktører å oppnå suksess. Kari Traa består av kreative og dyktige mennesker, de har gode samarbeidspartnere, og hele virksomheten er engasjert i å satse ute. Evner de å møte de store utfordringene, betyr dette at Kari Traa har et godt grunnlag for internasjonal satsing.en
dc.language.isonoben
dc.subjectstrategi og ledelseen
dc.titleKan strategisk merkevarebygging gi eksportmuligheter? : en casestudie av Kari Traas potensiale for å etablere seg på det internasjonale sportsmotemarkedeten
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel