Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNerbø, Ida
dc.date.accessioned2011-05-02T11:25:20Z
dc.date.available2011-05-02T11:25:20Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/168775
dc.description.abstractFormålet med denne utredningen er å bidra til forståelsen av hvordan ansatte lærer på arbeidsplassen. Gjennom intervjuer med fire pedagogiske ledere og seks medarbeidere i en barnehage ble aktiviteter som leder til uformell læring og faktorer som fremmer eller hemmer uformell læring undersøkt. Kvalitativ analyse av datamaterialet viste at begge gruppene er involverte i en rekke ulike læringsaktiviteter, og at pedagogiske ledere og medarbeidere delvis lærer på forskjellige måter i barnehagen. Studien avdekket videre hvilke faktorer som påvirker uformell læring for gruppene. Det som utmerket seg var at det i hovedsak er medarbeiderne som opplever hindre mot læring på arbeidsplassen. Denne utredningen løfter spesielt frem betydningen av fredfulle situasjoner og ansvar for medarbeidernes uformelle læring. Gjennom diskusjon av funnene blir det konkludert at ulike roller og organiseringen av arbeidet fører til at medarbeidere har et dårligere utgangspunkt for uformell læring enn pedagogiske ledere. Utfallet av dette er at gruppen som kan minst fra før også opplever at de lærer minst uformelt på arbeidsplassen.en
dc.language.isonoben
dc.subjectstrategi og ledelseen
dc.subjecten
dc.titleLæring på arbeidsplassen : en studie av uformell læring i en barnehageen
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel