Effekten av innflytelse : en undersøkelse av ledelse og positiv adferd blant ansatte under en endring i elektrolyseavdelingen ved Hydro Aluminium Høyanger
Abstract
Ansattes positive adferd kan være med på å forbedre en bedrifts prestasjoner, og det vil derfor være i bedriften og ledernes interesse at slik adferd blir utøvd. Ledere kan forsøke å stimulere til slik adferd ved bruk av ulike innflytelsestaktikker, og denne utredningen gir et innblikk i hvordan dette har foregått under innføring av Aluminium Metal Production System, AMPS, i elektrolyseavdelingen ved Hydro Aluminium Høyanger.
Data er samlet inn ved hjelp av kvalitative intervju, og på bakgrunn av den innsamlede data har vi ved å benytte Grounded Theory forsøkt å avdekke sammenhenger mellom ledernes bruk av innflytelsestaktikker og de ansattes positive adferd.
Resultatene fra undersøkelsen viser at en del typer positiv adferd var vanlig å utøve, mens andre typer ikke var like vanlige. Gjennom analysen viste seg at det er de ansattes personlighet og grad av teamfølelse som er avgjørende for hvorvidt positiv adferd utøves, og vi kunne konkludere med at ledernes bruk av innflytelsestaktikker ikke hadde hatt en innvirkning på de ansattes positive adferd ved innføring av AMPS i elektrolyseavdelingen ved Hydro Aluminium Høyanger.