Groupon-modellen i et prisings- og markedsføringsperspektiv : hvilke vurderinger bør virksomheter gjøre før annonsering av rabattkuponger?
Abstract
Oppgaven forklarer Groupon-modellen og hvilke effekter annonsering av rabattkuponger gjennom kupongselskaper kan ha for virksomheter.
Oppgaven tar for seg relevant teori om prising og markedsføring, og introduserer ulike aktører i Norge. Gjennom en spørreundersøkelse redegjøres det for kjennskapen til konseptet, konsumenters kjøpsatferd og deres betalingsvillighet for typiske produkter som tilbys. Undersøkelsen viser at mange har hørt om konseptet, men at de færreste har erfaring med kjøp av rabattkuponger. Videre viser undersøkelsen at sannsynligheten for kjøp øker med høyere rabattnivå, men at rabattene som gis kan være større enn nødvendig med hensyn til kunders betalingsvillighet. Oppgaven konkluderer med at rabattkuponger passer best for tjenesteytende virksomheter der grensekostnadene er lave og de produktspesifikke investeringene for kundene er høye. De egner seg også best som markedsføring for nyetablerte virksomheter, eller for etablerte virksomheter som ønsker å prisdiskriminere eller utnytte ledig kapasitet.