• English
    • norsk
  • English 
    • English
    • norsk
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Positive illusjoner ved beslutningstaking i organisasjoner

Strand, Linn Anita Hapnes
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Strand 2011.pdf (556.5Kb)
Permanent link
http://hdl.handle.net/11250/168979
Issue date
2011
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [2971]
Abstract
Formålet med masterutredningen har vært å undersøke hvorvidt personer i arbeidslivet er

påvirket av positive illusjoner. Disse illusjonene vil være med på å påvirke beslutninger som

tas, noe som kan være både kostbart og skape dårlige beslutninger. I utredningen har jeg

benyttet Bazermans (2006) kategorisering av de positive illusjonene. Dette inkluderer de fire

kategoriene urealistisk positivt selvbilde, urealistisk optimisme, illusjon av kontroll og

selvfavoriserende attribusjon. Jeg ønsket å undersøke om det fantes sammenhenger mellom de

ulike kategoriene som skapte interne forsterkninger innenfor begrepet positive illusjoner. I

tillegg ønsket jeg å undersøke hvorvidt det var forskjeller i påvirkningen av positive illusjoner

i forhold til kjønn og grad av lederansvar.

For å kunne svare på problemstillingen min valgte jeg å utføre en spørreundersøkelse. Denne

ble foretatt på 180 respondenter som kom fra ulike norske selskap. Resultatene fra analysene

mine viste at et urealistisk positivt selvbilde og en illusjon av kontroll i noen grad forsterket

urealistisk optimisme. Et urealistisk positivt selvbilde forsterket i tillegg illusjon av kontroll

og selvfavoriserende attribusjon. Det ble også funnet at kvinner hadde høyere påvirkning av

positive illusjoner enn menn uansett grad av lederansvar. Resultatene jeg har funnet viser med

andre ord at de fleste mennesker er påvirket av positive illusjoner, noe som kan føre til dårlig

beslutningstaking. Det vil derfor være viktig at bedrifter er klar over denne påvirkningen. Ved

å få en bedre forståelse for optimismen vanlige personer har, vil det også være enklere å innse

viktigheten av realismen i beslutningstaking.

Contact Us

Privacy policy
Powered by DSpace software

Service from Unit
 

 

Browse this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsBrowse ArchiveCommunities & CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us

Privacy policy
Powered by DSpace software

Service from Unit