Bærekraftrapportering i oppdrettsbransjen : en analyse av utvikling og motiver
Abstract
Formålet med denne utredningen er å undersøke utviklingen i, og motivene bak rapportering på bærekraftig utvikling blant verdens største lakseoppdrettsselskaper i perioden 1999 til 2009. Dette er gjort ved å gjennomføre intervju med representanter for bedriftene, samt analysere bedriftenes rapportering i perioden ved hjelp av institusjonell teori. I tillegg er det gjennomført en mengde- og innholdsanalyse av bransjebladet Norsk Fiskeoppdrett, som sammen med mengde- og innholdsanalyse av bransjens generelle mediedekning viser utviklingen i bedriftenes institusjonelle omgivelser.
Undersøkelsen viser at rapporteringen på bærekraftig utvikling har endret seg kraftig i perioden. Før 2007 var rapporteringen liten i omfang og var i hovedsak motivert av et ønske om å tilfredsstille de krav som stilles av regnskapsloven. Fra og med 2007 øker bærekraftrapporteringen omfattende etter hvert som selskapene gir ut egne miljø- og bærekraftrapporter i tillegg til sine ordinære årsrapporter. Samtidig rapporterer bedriftene i stadig økende grad på ulike kvantifiserbare indikatorer som øker muligheten for ansvarliggjøring. Motivasjonen har endret seg fra og med 2007 og bedriftene rapporterer på bærekraft både for å tilfredsstille forventninger og fylle et kommunikasjonsbehov overfor sine interessenter, men også fordi de erfarer at rapporteringen fungerer som et verktøy internt og hjelper dem med å forbedre drift og inntjening.