Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGrønnevik, Beate Therese
dc.date.accessioned2006-11-15T14:08:33Z
dc.date.available2006-11-15T14:08:33Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/169099
dc.description.abstractDenne oppgaven har tittelen ”nyetableringer og merkeverdi” da målet for oppgaven har vært å hjelpe en nyetablert bedrift med å utvikle merkeelementer som kan bidra til å styrke bedriftens merkeverkeverdi. Ved å bruke den omfattende litteraturen på merkevarebygging og merkeverdi har jeg, sammen med eieren, utviklet sju merkeelementer som til sammen utgjør en identitet for bedriften og produktene den utvikler. Disse er merkenavn, logo, merkepersonlighet, slagord, innpakning, hjemmeside og design. Alle har de blitt utviklet med grunnlag i bedriftens kjerneverdier og visjon for at de best mulig skal bidra til å identifisere og differensiere bedriften. Jeg vil først gå nærmere inn på bedriften slik at du som leser blir bedre kjent med denne før jeg gjennomgår nødvendige begrep for å kunne definere oppgaven. Disse begrepene er med på å definere merkeverdi med grunn i en modell av Keller (2003). Deretter går oppgaven gjennom en del relevante funn innenfor de ulike merkeelementene som jeg har brukt som grunnlag når vi skulle finne merkeelementer for bedriften. Elementene ble utviklet med tanke på seks kriterier som Keller (2003) har lagt vekt på at man bør følge for at de i størst mulig grad skal bidra til å øke merkeverdi. Han mener at elementene bør være minneverdige, meningsfulle, likendes, overførbare, tilpasningsdyktige og mulig å beskytte lovlig. Jeg gjennomgår deretter selve utviklingen av de ulike elementene og dermed hva vi har lagt vekt på i denne prosessen. Blant annet har vi vært opptatt av at valgene skal sammenfalle med de seks kriteriene og annen tidligere teori og hva som kan bli følgene om vi tar valg på tvers av dette. Siden vurderingen av elementene i stor grad baserer seg på vår subjektive vurdering, valgte vi å foreta en objektiv test på et viktig element, nemlig logoen. Vi opplever at bedriften har kommet langt gjennom denne oppgaven ved at vi har fastsatt kjerneverdier, visjon samt utviklet flere andre merkeelementer som kan bidra til å styrke bedriftens identitet og dermed utvikle merkeverdi. Bedriften har nå et klart syn på hva den ønsker å levere til sine kunder og hvordan den vil differensiere seg fra konkurrenter. Det er også klart hvilket image vi håper at kundene sitter igjen med etter å ha møtt bedriften, og merkeelementene.en
dc.format.extent1118244 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoben
dc.subjectmarkedsføringen
dc.titleNyetableringer og merkeverdien
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel