Servicekvalitet i restaurantbransjen
Abstract
Restaurantbransjen i Norge er en svært konkurranseutsatt bransje som i det siste har slitt med
lave lønnsomhetstall og relativt høye konkurstall. Generelle studier viser at det er en
sammenheng mellom lojalitet og lønnsomhet, og det vil derfor være viktig for restaurantenes
lønnsomhet å finne hva som fører til lojalitet i nettopp restaurantbransjen. Utredningens tema
er således å finne hva som er de viktigste driverne for servicekvalitet i restaurantbransjen,
hvilket videre kan føre til tilfredshet og lojalitet. Arbeidet er blitt utført todelt, først gjennom
en spørreundersøkelse basert på SERVQUAL, og deretter dybdeintervjuer med personer
antatt å ha mer enn gjennomsnittlig kjennskap til restaurantbransjen.
For undersøkelse av servicekvalitet generelt i servicenæringer har Parasuraman, Zeithaml og
Berry (1988) utviklet en modell som lenge har vært rådende innen servicelitteraturen, nemlig
SERVQUAL. I den siste tiden er denne modellen blitt usatt for sterk kritikk. Av hensyn til
denne kritikken har jeg modifisert modellen noe, samt tilpasset den til restaurantbransjen.
Modellen innehar fem dimensjoner antatt som drivere for servicekvalitet. En kvantitativ
hovedundersøkelse ble utført for å teste den direkte effekten av dimensjonene utstyr,
pålitelighet, respons, tillit og empati på tilfredsheten ved et restaurantbesøk, og videre den
direkte effekten av tilfredshet på lojalitet.
Regresjonsanalyse ble brukt for å analysere resultatene fra spørreundersøkelsen gjort blant
økonomistudenter, ansatte inne media og i helsesektoren, og resultatene viser at det kun er tre
av de fem dimensjonene som antas som signifikante og med innvirkning på tilfredsheten ved
et restaurantbesøk, nemlig pålitelighet, tillit og empati. Som antatt viser analysen at tilfredshet
er signifikant, og har innvirkning på lojalitet.
I utredningen foretok jeg også en undersøkelse blant personer med relativt god kjennskap til
restaurantbransjen. Denne undersøkelsen, satt i sammenheng med de opprinnelige fem
dimensjonene i modellen jeg brukte i den kvantitative undersøkelsen, viste ikke en lignende
forskjell i viktighet mellom utstyr, pålitelighet, respons, tillit og empati. Men jeg har likevel
valgt å presentere implikasjoner for ledelsen basert på regresjonsanalysen, og dermed satt
fokus på dimensjonene pålitelighet, tillit og empati.