Hvordan identifisere mulig rovatferd i fergemarkedet fra Kristiansand til det nordlige Danmark
Abstract
Formålet med utredningen er å drøfte hvordan rovatferd, med fokus på rovprising, bør identifiseres i markedet for fergetrafikk fra Kristiansand til det nordlige Danmark, nærmere bestemt Nord-Jylland. Teori for rovatferd presenteres og fenomenet settes inn i en konkurranserettslig kontekst. Videre presenteres de to konkurrentene i Kristiansand, Master Ferries og Color Line. Det er knyttet noe usikkerhet til markedsavgrensningen med tanke på
om Sørlandet bør sees på som henholdsvis et separat marked, i samme marked som
Vestlandet, eller i samme marked som Østlandet. Grunnet etableringsbarrierer som blant annet store oppstartsinvesteringer og tilgang til nødvendige rettigheter i Kristiansand havn finner jeg at det er sannsynlig at Color Line vil kunne forvente en fremtidig merinntekt ved rovatferd. I
forbindelse med måling av kortsiktig oppofrelse finner jeg at det vil være naturlige å benytte en tidsperiode på et driftsår, benytte avganger som produksjonsenhet og at man i dette
markedet videre bør benytte en inkrementell kostnads- og inntekstbetraktning.