dc.description.abstract | Målsetningen med utredningen er å avdekke reklamenivå og differensiering mellom TV-kanalene i Norge. Den reelle konkurransen er mellom de fem riksdekkende kanalene NRK1, NRK2, TV2, TV3 og TVNorge.
For å finne svar på disse spørsmålene har jeg brukt seertall fra film på søndager i årene 2001 til 2006. Det viste seg at reklame syntes å være uønsket av seerne, men at reklamenivået blir begrenset av nivået tillat av respektiv reklameregulering.
På bakgrunn av statistikk og regresjonsanalyse på datamaterialet virker det som om TV-kanalene til en viss grad er differensiert på aldersnivå, med TVNorge med en hovedsaklig yngre seerskare, og deretter TV3, TV2 og NRK-kanalene for den eldre generasjonen.
Det viste seg også at NRK2 og TVNorge skiller seg ut fra de andre kanalene med vekt på nisjeprogram. TV3, TV2 og NRK1 er tilsynelatende i sterkere konkurranse med hverandre.
Resultatene kan diskuteres, ettersom utvalget er noe lite, og det er problemer med heteroskedastisitet i datamaterialet. | en |