Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGundersen, Ingrid Solberg
dc.date.accessioned2008-01-24T13:45:00Z
dc.date.available2008-01-24T13:45:00Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/169149
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om bruk av konsulentverktøy og teknikker i gruppeprosjekter og herav hva dette har å si for tilnærmingen til kreativitet. Jeg tar opp spørsmålet om hvorvidt konsulenter er viktige hjelpere til å utvikle unike og robuste endringsprosesser, eller om de under visse omstendigheter kan bidra til en bremse på kreativiteten. I denne forbindelse ser jeg på hvilke føringer konsulenten kan tenkes å legge på konteksten som endringsprosessen utføres i. En viktig implikasjon i denne forbindelse er at konsulenter som innehar en ekspertrolle gjerne sees på som hovedeksponenter for en analytisk tilnærming i endringsprosesser, til fordel for en kreativ tilnærming. I denne studien har jeg valgt å fokusere på møtet mellom teori og praksis. Jeg legger vekt på eventuelle forskjeller og likheter mellom teoriutvikling og virkelige erfaringer, i det jeg søker en bedre forståelse for emnet. Jeg utleder derfor en mulig revidert modell i forhold til en innledet teoretisk modell. Jeg undersøker problemstillingen gjennom erfaringer og synspunkter fra ansatte i en klientbedrift, Statoil, som har vært igjennom konsulentprosjekter. Gjennom en kvalitativ undersøkelse tar jeg for meg et mindre utvalg, tre personer, som da har mest erfaring med konsulentbruk i den aktuelle endringsprosessen. På bakgrunn av dette, studerer jeg det aktuelle området med utgangspunkt i følgende problemstilling: På hvilken måte påvirker konsulenter tilnærmingen til kreativitet i en endringsprosess, og hva kjennetegner en kreativ prosess? Prosjektet som jeg har studert i denne utredningen viser at konsulentprosjekter ofte ikke ender opp med spesielt kreative resultater. Videre finner jeg at konteksten og samspillet påvirker tilnærmingen til kreativitet i prosessen, samt organiseringen av slike prosesser. Til slutt ser det ut til at klientens egen rolle og forventninger i forhold til det å skape kreative prosesser er viktig. Fra denne utredningen forstår vi at selv om konsulentverktøy som regel har det formål å oppnå en kreativ tilnærming i arbeidsprosesser, kommer det i stor grad an på hvordan denne modellen blir benyttet, samt forventninger til prosessen. Samtidig finner jeg at klienter ofte har urealistiske forventninger til konsulentene, og at det blant annet bør skje bedre forberedelser inkludert rolleavklaring og fokus på samspill.en
dc.language.isonoben
dc.subjectledelse av menneskelige ressurseren
dc.titleKonsulentprosjekter – et bidrag til en kreativ tilnærming? : en studie om hvordan konsulenter påvirker tilnærmingen til kreativitet i endringsprosesseren
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Organisasjonspsykologi: 268en
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Sosial- og arbeidspsykologi: 263en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel