Show simple item record

dc.contributor.authorFurevik, Gjermund
dc.contributor.authorRønneberg, Erik
dc.date.accessioned2008-08-27T06:53:18Z
dc.date.available2008-08-27T06:53:18Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/169151
dc.description.abstractDenne utredningen tar for seg signaleffekten i markedet når norske børsnoterte selskaper annonserer opptak av banklån. Tidligere studier på amerikanske selskaper har påvist en slik signaleffekt, målt ved anormal avkastning for selskapets aksjekurs ved annonsering. Det er flere årsaker til at en signaleffekt kan oppstå, men sentralt for de fleste av disse er bankenes funksjon i forhold til å redusere asymmetrisk informasjon mellom selskapet og markedet. Vi gjennomfører en begivenhetsstudie på selskaper notert på Oslo Børs i tidsperioden 1988-2007 for å se om det eksisterer en signaleffekt for norske selskaper ved annonsering av banklånopptak, og om en eventuell signaleffekt er spesielt knyttet til bestemte tidsperioder, lånetyper eller karakteristika ved låntaker. Vi finner indikasjoner på at det eksisterer en svak signaleffekt under visse forhold, men disse resultatene er vage og ikke like tydelige som resultatene fra studiene gjennomført på amerikanske selskaper.en
dc.language.isonoben
dc.subjectfinansiell økonomien
dc.titleSignaleffekt ved annonsering av banklånopptak : en studie på norske selskaperen
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record