Bakeribransjen i Norge : en empirisk analyse
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/169189Utgivelsesdato
2009Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4548]
Sammendrag
Denne utredningen søker å analysere om det eksisterer forskjeller innad i bakeribransjen i
Norge, hovedsakelig vedrørende de ulike aktørenes forhold til konkurransesituasjon,
posisjonering, prising og viktige prisfaktorer. Dette gjøres ved hjelp av statistisk og
kvalitativ analyse av en spørreundersøkelse og offentlige tall.
Bakeriene i Norge kan deles inn i tre hovedkategorier etter hvor mye mel de mottar årlig.
Innenfor disse kategoriene finner jeg at aktørene opplever markedet ulikt og tilpasser seg
deretter. Særlig finner vi at de små aktørene satser mer på håndverk og kvalitet og ser ut til å
bedrive en slags form for profittmaksimering. De store og industrielle bakeriene retter seg på
sin side i stor grad mot dagligvaremarkedet, satser på kvantitet og ser ut til å være fornøyd
med tilfredsstillende profitt.