dc.description.abstract | Spørsmålet som denne oppgaven skal svare på er følgende:
Hva er kvinnens oppfatninger og meningsdannelser om kjøp og bruk av luksuriøs
kosmetikk?
Forbruksfeltet som denne masteroppgaven omfatter er det tidligere forsket lite på.
Hovedmålet med forskningen har dermed vært å bidra med nye interessante funn til
kosmetikkindustrien.
Teori om luksus, konsum og selvet er presentert i kontekst av Vigneron og Johnsons (1999)
fem karakteristikker for prestisje. Dette er strukturert om til en forskningsmodell med formål
å undersøke kvinners oppfatninger og meningsdannelser om kjøp og bruk av
luksuskosmetikk. De seks variablene som antas å ha spesiell påvirkning på dette
forbruksdomenet er kvalitet, design, ønsket selvbilde, hedonisme, sosial identitet og sosial
distinksjon.
Kvalitet og luksusøyeblikket er de to konkrete funnene som kosmetikkindustrien bør ta med
seg videre fra denne oppgaven. Kvalitet innen luksuskosmetikk trenger ikke være
eksepsjonell, men skal tilfredsstille det behov eller den funksjonen som kvinnen er på utkikk
etter.
Flere av de intervjuede kvinnene kategoriserer et produkt som luksuriøst selv om merket er
ikke-luksuriøst, fordi bruken av det gir dem en luksusfølelse. Hva respondentene
kategoriserer som luksuriøst, bryter følgelig med tradisjonell teori hvor produkter kun er
luksuriøse fordi merkevaren er luksuriøs. Ifølge respondentene er det ikke kun merkevaren,
men også produktets funksjon som spiller inn når produktet skal klassifiseres. Kvinners
oppfattelse av luksuskosmetikk kan derfor beskrives som instrument for å oppnå
luksusøyeblikk. | en |