Franchise i dagligvarebransjen : hvilke forskjeller finnes i franchisesystemene i Rema 1000 og Ica Norge, og kan disse forskjellene forklare hvorfor det har oppstått misnøye og internt bråk i én av kjedene?
Abstract
Denne oppgaven tar for seg forskjeller i franchisesystemene til Rema 1000 og Ica Norge, for å forklare hvorfor det er intern misnøye og bråk i den ene kjeden og hvorfor vi ikke ser det i den andre.
Vi fant med utgangspunkt i intervjuer med kjøpmenn fra begge kjedene at det er store forskjeller mellom de ulike franchisesystemene, der noen forskjeller var viktigere enn andre til å forklare hvorfor misnøye og bråk oppstår.
De forskjellene vi har sett på er faglig og sosialt miljø, franchisekontrakten, samarbeid og kommunikasjon med ledelsen, i hvilken grad kjøpmennene er fornøyd med kjeden sin, og hvordan franchisesystemene fungerer i praksis.
Ut ifra våre analyser har vi funnet ut at de faktorene som er mest utslagsgivende for hvordan trivselen er blant franchisetakerne er samarbeidet mellom partene i kjeden, herunder kommunikasjon, grad av tillitt til ledelsen og konsekvensene av økonomien i kjeden. Disse faktorene bestemmer derfor i hvilken grad det vil kunne oppstå internt bråk og klager fra franchisetakerne.