dc.contributor.author | Birkeland, Trond | |
dc.date.accessioned | 2011-09-21T08:23:06Z | |
dc.date.available | 2011-09-21T08:23:06Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/169267 | |
dc.description.abstract | Denne utredningen er ment som en analyse og en redegjørelse av det norske bompengemarkedet slik det fungerer i 2010. Det er tatt utgangspunkt i dagens organisering og regnskapstall fra bompengeselskap og uavhengige driftsoperatører for å kunne si noe om produktiviteten i organisering og drift.
Det er gjort lite forskning på dette området tidligere slik at tilgjengelig empirisk litteratur på området er begrenset. Det som finnes på området er i hovedsak utredet i regi av Statens Vegvesen og Transportøkonomisk Institutt. Denne litteraturen har vært til god hjelp i utredningen. Teksten starter med en redegjørelse av dagens struktur og organisering i bompengemarkedet i Norge, og ender opp i en kvantitativ regresjonsanalyse av bompengeselskapenes administrasjonskostnader og ulike påvirkningsfaktorer på disse. Bompengeselskapene som er inkludert i analysen hadde aktiv innkrevning per august 2010, samt driftsselskap med aktiv drift på samme tid. | en |
dc.language.iso | nob | en |
dc.subject | markedsføring og konkurranseanalyse | en |
dc.subject | | en |
dc.title | Produktivitet og organisering i det norske bompengemarkedet : en studie av driftskostnader, administrering og strukturering | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 | en |