Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOlsen, Ingeborg
dc.date.accessioned2013-04-09T08:39:21Z
dc.date.available2013-04-09T08:39:21Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/169461
dc.description.abstractDenne utredningen tar for seg konkurranseforholdene i det norske kraftmarkedet. Hvor jeg drøfter muligheten for at dumping av kraft nyttes som en bevisst strategi av produksjonsselskapene for å øke selskapsprofitten. Jeg har valgt å dele utredningen inn i to hoveddeler. Innledningsvis i den første delen beskriver jeg kraftmarkedets historiske utviklingstrinn. Videre presenterer jeg de ulike bransjene innfor markedet samt kraftbørsens utvikling og funksjon. I den andre delen av utredningen anvender jeg teorien på det norske kraftmarkedet med fokus på dumping. Hvor jeg først betrakter markedsmaktforholdene i det norske kraftmarkedet da markedsmakt er essensielt for at aktører skal kunne utøve dumping. Jeg finner videre den priselastisiteten som beskriver markedet best ved hjelp av en simuleringsmodell. Da denne elastisiteten vil indikere om forholdene i markedet vil kunne gi aktørene strategisk fortjeneste. Jeg har videre funnet at tilbudet og etterspørselen i markedet påvirkes av ulike faktorer og har valgt å dele dette inn i tre ulike tidsperspektiv; Kortsiktig hvor det er faktorer som påvirker markedet fra dag til dag som for eksempel temperaturvariasjoner, mellomlangsiktig som styres av sesongmessige endringer for eksempel magasinvariasjoner og langsiktig som beskriver langsiktige endringer som for eksempel demografiske variasjoner. Basert på dette har jeg videre lokalisert netto eksport i det mellomlangsiktige perspektivet som den faktoren aktørene kan påvirke ,og vil dermed knytte resten av analysen opp mot dette perspektivet. Jeg utarbeidet så en forenklet modell som simulerer økonomiske insentiv av eksport. Hvor jeg med basis i faktisk tilsig og forbruk fra tre ulike år i datasettet har simulert økonomisk konsekvenser av ulik fyllingsgrad i magasinene. Modellen ble videre brukt til å simulere økt eksport (dumping), for deretter å vurdere dumping senarioet mot det reelle. Utfra de to senarioene vil en kunne si noe om forholdet i markedet. Da med tanke på om aktørene kunne påvirket markedet de utvalgte årene med eventuell dumping. Avslutningsvis vil jeg presentere de slutninger og konklusjoner som jeg har komt frem til basert på de ulike analysene.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectmarkedsføring og konkurranseanalyseno_NO
dc.titleStrategisk dumping i det norske kraftmarkedetno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel