Show simple item record

dc.contributor.authorHjorth, Birte Solvang
dc.contributor.authorHolm, Silje
dc.date.accessioned2012-08-15T12:19:04Z
dc.date.available2012-08-15T12:19:04Z
dc.date.issued2012-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/169585
dc.description.abstractDenne utredningen tar sikte på å avdekke sentrale faktorer som påvirker insentivene til å investere i fornybar kraft, samt undersøke hvilke strategiske vurderinger store norske kraftprodusenter gjør i denne forbindelse. Temaet for oppgaven aktualiseres av den nyopprettede sertifikatordningen, som er en følge av at myndighetene har bestemt at en viss andel fornybar kraft skal bygges ut. Vi har avdekket at kraftprisen er den viktigste faktoren som påvirker insentivet til investeringer i fornybar kraft. Vi har også sett at det forventes at utbygging av nye prosjekter vil medføre en redusert kraftpris. Dette gjør at investeringsinsentivene ikke er helt klare. Vi har imidlertid funnet indikasjoner på at de store kraftprodusentene tenker strategisk rundt kraftprisen. Oppgaven viser at strategisk atferd gjennom utøvelse av markedsmakt kan påvirke kraftprisen til store aktørers fordel, slik at de likevel vil ønske å foreta investeringer i fornybar kraft.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectstrategi og ledelseno_NO
dc.subjectenergy, natural resources and the environmentno_NO
dc.titleInsentiver til investering i fornybar kraft : Strategiske vurderinger av store kraftprodusenterno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212no_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213no_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record