Marine Harvest Group ASA : strategisk regnskapsanalyse og verdsettelse
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/169605Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4487]
Sammendrag
I denne masterutredningen gjennomføres en strategisk regnskapsanalyse og verdsettelse av oppdrettsselskapet Marine Harvest Group ASA. Utredningen tar utgangspunkt i offentlig informasjon, hovedsakelig hentet fra presenterte årsrapporter, selskapets hjemmeside, bransjepublikasjoner og avisartikler. Målet med utredningen er å sammenligne selskapets markedsverdi(børskurs) med den fundamentale verdivurderingen. Etter å ha sammenlignet disse størrelsene vil en handelsstrategi velges.
Først presenteres næringen, konkurrenter og selskapet, før det gjennomføres en strategisk analyse av selskapets rammebetingelser. Denne analysen vil sammen med regnskapsanalysen utgjøre fundamentet for å budsjettere fremtidsregnskap og kapitalkrav. Den strategiske regnskapsanalysen konkluderer med at Marine Harvest historisk ikke har hatt noen strategiske fordeler, men at de er ventet å ha det i fremtiden grunnet sin størrelse og konsesjonssystemet. For å verdsette selskapet nyttes både selskaps- og egenkapitalmetoden. Verdsettelse ved disse to metodene gir verdiestimater på henholdsvis 5,68 kroner per aksje og 4,69 kroner per aksje. Ved å konvergere verdiestimatene mot hverandre fastsettes endelig verdiestimat til 4,74 kroner per aksje. Sensitivitetsanalysen identifiserer imidlertid at det er betydelig usikkerhet i estimatet.
Selskapets bokførte egenkapital tilsvarer per Q2 2012 3,048 kroner per aksje. Dette betyr at mitt verdiestimat forutsetter at det finnes betydelige merverdier i selskapet, utover de balanseførte. Disse merverdiene anerkjennes også av markedet, ettersom børskursen per 03.12.2012 er 4,97 kroner per aksje. Handelsstrategien tar utgangspunkt i avviket mellom markedsverdien og det fundamentale verdiestimatet. Disse størrelsene avviker med 5 %, og følgelig anbefales hold som handelsstrategi for Marine Harvest Group.