Hvordan påvirker ulike faktorer opplevde utfordringer for konsulenter? : en casestudie av en konsulentbedrift
Abstract
Denne utredningen studerer hvilke utfordringer konsulenter i en verdensomspennende konsulentbedriften opplever i det daglige, og hvordan ulike faktorer påvirker disse utfordringene. Konsulentene utredningen forsker på jobber i en atypisk trepartsrelasjon i en kunnskapsintens organisasjon hvor de i det daglige forholder seg til både arbeidsgiver og kunde, og tilbringer store deler av sine dager hos kunder. Jeg har vedrørende konsulentenes arbeidssituasjon identifisert to hovedutfordringer: utfordringen knyttet tilbehovet for selvstendighet og kontroll, i tillegg til utfordringen knyttet til tilhørighet ovenfor arbeidsgiver og kunde. Faktorene jeg vil studere hvordan påvirker disse utfordringene er sosiale relasjoner, organisatoriske forhold hos arbeidsgiver, type prosjekt og forhold ved arbeidssituasjonen.
I denne utredningen har jeg forsøkt å besvare forskningsspørsmålet ”Hvordan påvirker ulike faktorer opplevde utfordringer for konsulenter?” gjennom litteraturgjennomgangen og gjennomføringen av seks kvalitative semistrukturerte intervjuer med konsulenter på ulike nivåer i konsulentbedriften jeg studerer. Studien har et utforskende design med en induktiv tilnærming.
Utredningen tar utgangspunkt i konsulentenes generelle oppfatning av sin hverdag, og konsentrerer seg ikke om ett enkeltstående prosjekt. Jeg besvarer forskningsspørsmålet kun sett ut i fra de ansatte sitt synspunkt.
Noen av mine viktigste funn knyttet til utfordringen vedrørende for behovet selvstendighetet og kontroll er at faktorer som påvirker dette i ulik grad er sensitive prosjekter, varierte og uforutsette arbeidsdager samt uklarhet vedrørende rollen til counsellor og uklarhet vedrørende evalueringssystemet. Hvorvidt konsulenten opplever en positiv sosiale relasjoner til kunde, hvor mange representanter fra Bedriften som er på et prosjekt hos kunde og gode kolleger hos Bedriften fant jeg var faktorer som i ulik grad påvirker tilhørigheten til arbeidsgiver og kunde.