Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJohansen, Stine Husum
dc.date.accessioned2012-08-16T07:15:00Z
dc.date.available2012-08-16T07:15:00Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/169661
dc.description.abstractDanmark ble hardt rammet av finanskrisen, og er fortsatt påvirket av dette. Taxibransjen merket i stor grad denne krisen. Jeg går inn i dybden av taxibransjen i Region Hovedstaden ved å se på taxiselskapet 4x48TaxiNord. Deres vognmenn opplever færre turer og dermed lavere inntjeningen. Samtidig så klarer TaxiNord å oppnå lønnsomhet som selskap og de har klart å ekspandere. Jeg benytter meg av en casestudie for å se på denne bransjen, og har utarbeidet forskningsspørsmålet: Hva er årsaken til at TaxiNord har klart å opprettholde lønnsomhet og ekspansjon, i den nåværende økonomiske situasjonen i Danmark? Med underspørsmål som: 1. Er det mulig å oppnå lønnsomhet i taxibransjen i dag? 2. Hvilke ressurser gir TaxiNord et varig beholdt fortrinn? For å svare på disse spørsmålene benyttet jeg meg av to analyserammeverk Porters fem krefter og SVIMA. Gjennom analysen av bransjen ved hjelp av Porters fem krefter så jeg at det er mulig å oppnå lønnsomhet i bransjen, men nivået av lønnsomhet er moderat til lavt. Dette la basis for at TaxiNord oppnår den lønnsomheten som de gjør, men hva er det som gjør at TaxiNord klarer å ekspandere? Jeg benyttet meg da av analyseverktøyet SVIMA for å se på ressursene, her kom jeg frem til at det er en ressurser som gir et varig, beholdt konkurransefortrinn. Jeg synes i midlertidig ikke at dette forklarer lønnsomheten og ekspanderingen til 4x48TaxiNord godt nokk. Dermed kom jeg frem til en forklaring som jeg kalte Spiralen. Denne viser at det er kombinasjonen av alle ressurser 4x48TaxiNord innehar og hvordan de benyttes, samt erfaring, kunnskap og samarbeidet mellom formannen og direktøren i dette selskapet som gir mulighetene for lønnsomhet og ekspansjon.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectstrategi og ledelseno_NO
dc.subjectno_NO
dc.titleEn strategisk analyse av et taxiselskap i Danmark : en casestudie av 4x48 TaxiNordno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel