dc.description.abstract | Til tross for at tjenestenæringer står for over halvparten av verdiskapingen i Norge i dag, vet
vi fremdeles lite om tjenesteinnovasjon i forhold til innovasjon i vareproduserende næringer.
Spesielt er det forsket lite på innovasjonssystemer i tjenestenæringer. Reiselivsnæringen er
en typisk tjenestenæring, der det hevdes at konkurransefortrinn i stor grad er avhengig av
evnen til nyskaping. Denne evnen, hevder noen, kan forbedres ved hjelp av
innovasjonspolitiske virkemidler.
Formålet med denne oppgaven er å vinne innsikt i hvordan innovasjon foregår i
reiselivsnæringen. Jeg ønsker også å finne om innovasjonsprogrammet ”Norwegian Cluster
of Expertise” har bidratt til en mer systematisk tilnærming til innovasjonsarbeid i næringen.
Jeg kan ikke konkludere med at man i dag finner et fullverdig innovasjonssystem innen NCE
Tourism, men mine resultater viser at man i NCE Tourism har skapt en mer systematisk
tilnærming til innovasjon. Det har blant annet etablert seg en norm for hvilke tema
nyskapinger gjøres innen, og et system for kunnskapsdeling. | no_NO |