• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Opplæringens påvirkning på Organizational Commitment : en studie av opplæring i Alta Kraftlag under en strategisk endringsprosess, og dens effekter på organisasjonen

Balandin, Even; Trnovac, Anel
Master thesis
Thumbnail
View/Open
balandin_Trnovac2012.pdf (733.5Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/169729
Date
2012
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4207]
Abstract
I dagens konkurransebilde blir de menneskelige ressurser en stadig viktigere ressurs for

organisasjoner. Det er derfor avgjørende for organisasjoner hvordan de velger å benytte disse

konkurransefortrinnene, slik at de beholder dyktige ansatte i en stadig hardere konkurranse

med andre organisasjoner. Med dette som bakteppe har vi valgt å skrive masteroppgave om

hvordan opplæring påvirker organizational commitment direkte og igjennom mestringstro,

dette sett på med utgangspunkt i et endringsperspektiv. Begrepene endring, læring,

mestringstro og organizational commitment er som følge av dette svært sentral i presentasjon

av tidligere teori og empiri.

Får å gjennomføre vår forskning har vi tatt utgangspunkt i Grounded Theory for å undersøke

vår problemstilling nærmere. Dette gir oss muligheten til å gå i dybden på et område som er

relativt lite forsket på. Vi har dermed tatt utgangspunkt i valgt metode i metodekapitlet, og

forsøkt å formidle våre valg samt fremgangsmåte med tanke på metode så godt det har latt seg

gjøre.

Ved bruk av Grounded Theory har vi fått en bred forståelse av det temaet vi har undersøkt. Vi

har kommet frem til en rekke interessante funn som både samstemmer med tidligere empiri,

men også noen funn hvor vi ikke samsvarer i like stor grad. Hovedfunnene våre er at

opplæring har positiv påvirkning på mestringstro og normativ commitment. Under

mestringstro var det særlig mestring i forholdt til endring som dominerte. Vi så at opplæring

spilte både positivt og negativt inn på continuance commitment, men under de fleste tilfeller

ville opplæring totalt sett slå positivt ut på continuance commitment. Vi fant ingen

sammenhenger av betydelig størrelse mellom opplæring og affective commitment, selv om

dette er funnet i tidligere empiri. Vi fant også ut at mestringstro påvirket normative og

continuance commitment. Et siste interessant funn var betydningen sosiale forhold hadde for

organizational commitment, noe som vi ser på som svært interessant.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit