Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEilertsen, Sara Marie
dc.date.accessioned2012-10-17T11:52:34Z
dc.date.available2012-10-17T11:52:34Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/169757
dc.description.abstractFormålet med denne masterutredningen er å bidra med kunnskap om eksperimentelle metoder i tjenesteinnovasjon. For å oppnå følgende innsikt har tre forskningsspørsmål blitt studert. Det første forskningsspørsmålet retter seg mot hva vi vet om eksperimentelle metoder i tjenesteinnovasjon. For å besvare dette er det foretatt en litteraturstudie som folder seg rundt studier fra verdens ledende journals. Funnene som fremkommer i studien er delt inn i seks kategorier som er organisert etter næringskontekst, disse er web-basert, retail, bank og forsikring, helsetjenester, telekommunikasjon og diverse. I tillegg vises det til bruk av eksperimentelle metoder under andre anvendelseskontekster, ’service engineering’ og tjenestelaboratorier. Det andre forskningsspørsmålet er knyttet til hvordan aktører kan anvende eksperimentelle metoder i en praktisk kontekst. For å belyse følgene er det utført en kvalitativ studie. Siktemålet med studien har vært informasjonsberikelse, og med det består resultatene av informantenes synspunkter og erfaringer med bruk av metodikken. Det siste forskningsspørsmålet omhandler hvilke overordnede dimensjoner som kan innvirke på valg av eksperimenttype(r). Dimensjonene som diskuteres er basert på faktorer som har fremkommet i litteraturstudien og den kvalitative studien, disse er innovasjonsgrad, fase i innovasjonen, innovasjonens kompleksitet, nødvendig grad av kontroll og behov for læring. Ut fra dimensjonene er det gitt en anbefaling om hvilken eksperimenttype(er) som er mest hensiktsmessig.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectstrategi og ledelse
dc.titleEksperimentelle metoder i tjenesteinnovasjonno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel