Prising i den norske treningssenterbransjen: en analyse av prisnivå, -struktur og prisprosesser
Abstract
Treningssenterbransjen er i vekst. Denne oppgaven har studert pristilbud og prisingsatferd i bransjen. Det er blitt skrevet en presentasjon av teoriarbeid om priser og prissetting, en bransjebeskrivelse, samt analyser av en forundersøkelse og en spørreundersøkelse. Forundersøkelsen besto i å studere medieoppslag og annen tilgjengelig litteratur om bransjen, samt innhenting av pristilbud. Spørreundersøkelsen tok for seg bransjeaktørenes prisprosesser.
Den grunnleggende tilnærmingen til prising i denne servicebransjen er etterspørselsbasert fremfor kostnadsbasert. Helhetlige gjennomganger av pristilbudet internt i organisasjonen skjer sjelden, det vanligste er på årlig basis. Undersøkelser viser at konsumenter som abonnerer på tjenester foretrekker periodiske betalingsplaner med fast takst fremfor å betale separat på enhetsbasis, og bruken av kontraktstilbud med bindingstid gjør sitt til at prisendringer skjer omtrent like sjeldent. Hensynet til kunden og mangel på prissamarbeid gjør sitt til at man utsetter eller unngår prisendringer. Pris inngår i en markedsmiks med andre elementer, slik at konkurransen ser ut til å foregå vel så mye på servicekvalitet og kostnadseffektivitet i bransjen.