Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLægreid, Asbjørn
dc.contributor.authorEide, Daniel
dc.date.accessioned2013-08-12T08:03:00Z
dc.date.available2013-08-12T08:03:00Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/169887
dc.description.abstractI denne utredningen har vi gjennomført en strategisk regnskapsanalyse og verdsettelse av Itslearning AS. Formålet med oppgaven er å gi en verdivurdering av selskapets egenkapital, og deretter vurdere estimatet mot oppgitt verdi av dagens egenkapital. Vi har foretatt en strategisk analyse av Itslearning og LMS-bransjen ved å benytte VRIO-rammeverket, Porters fem krefter og en PESTEL-analyse. Deretter foretok vi en omgruppering og justering av de historiske regnskapstallene for å optimalisere dem for analyseformål. Vi beregnet kapitalkrav til Itslearning og analyserte lønnsomheten deres ved å sammenligne rentabiliteter med det aktuelle kapitalkravet. I tillegg foretok vi en syntetisk rating av Itslearning ved å analysere deres likviditet og soliditet. Videre gjennomførte vi en framskriving av regnskapet og kapitalkrav basert på funn i den strategiske analysen samt regnskapsanalysen. Av dette regnskapet og de aktuelle kapitalkravene beregnet vi et prisestimat på egenkapitalen basert på både fri kontantstrøm til egenkapital og totalkapital, og superprofitt til egenkapital og totalkapital. Dette prisestimatet brukte vi deretter til å vekte kapitalkravet i en iterativ prosess som gjør at prisestimatet fra EK-metoden og TK-metoden konvergerer mot én verdi. I tillegg benyttet vi en supplerende metode for verdivurdering, der vi vurderte prisestimatet mot verdier vi beregner ved hjelp av multipler fra komparative selskap i LMS-bransjen. Av den strategiske analysen fant vi at Itslearning er i besittelse av en strategisk fordel i form av en ressursfordel. Ressursfordelen stammer fra at Itslearning har et sterkt merkevarenavn i Norge, produktet deres er bedre enn konkurrentenes og deres humankapital som bidrar til bedre produkt, høyere salg og mindre tidssvinn. Disse konklusjonene ble bekreftet av funn i regnskapsanalysen. I fremtiden forventer vi at ressursfordelen de har i produktet sitt vil forsvinne ettersom konkurrentene vil kunne imitere dette. Ressursfordelen i deres humankapital vil derimot fortsette å eksistere i fremtiden. Effekten av fordelen i merkevarenavnet vil bli mindre etter hvert som mer av deres omsetning kommer fra utlandet ettersom denne fordelen antas å kun eksistere i Norge. Vi får et verdiestimat etter konvergering på NOK 374 420 212. For å evaluere usikkerheten rundt estimatet foretok vi en sensitivitetsanalysen som tok for seg de fire kritiske faktorene driftsinntektsvekst, omløpet til netto driftseiendeler, netto driftsmargin og risikofri rente. Denne analysen viste at verdiestimatet er sensitivt for små endringer i disse. Prisestimatet fra multippelanalysen ga i verdier som lå i gjennomsnitt rundt det vi fant i fundamentalanalysen. Vi vurderer derfor ikke å justere vårt estimat etter å ha sammenlignet med komparative bedrifter i bransjen. Vi mener at en fornuftig pris på egenkapitalen til Itslearning er NOK 374 420 212. Med et antall utestående aksjer på 158 390 tilsvarer det en aksjepris på NOK 2 364.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectfinansiell økonomino_NO
dc.subjectøkonomisk styringno_NO
dc.subjectverdsettelse
dc.titleStrategisk regnskapsanalyse og verdsettelse av itslearningno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel