• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Motiver for frivillig bærekraftsrapportering : hva er motivene for frivillig bærekraftsrapportering hos norske bedrifter i næringsmiddelindustrien?

Vildskog, Aurora; Haugeland, Silje Marie
Master thesis
Thumbnail
View/Open
haugeland13.pdf (512.2Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/170078
Date
2013
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4207]
Abstract
Formålet med denne utredningen er å undersøke norske bedrifters motiver for frivillig

bærekraftsrapportering. Undersøkelsen baserer seg på semi-strukturerte intervjuer med fem

representanter fra næringsmiddelindustrien i Norge som jobber med denne type rapportering.

I tillegg er det foretatt intervjuer per e-post med representanter fra organisasjonene CSR

Norge, IEH og Miljøfyrtårn. Videre er det brukt sekundære data for understøttende funn,

bestående av bærekraftsrapporter og annen rapportering av samfunnsansvar. Utredningen

bruker interessentteori og legitimitetsteori som utgangspunkt for å analysere data. I tillegg ser

vi etter andre motiver som ikke kan forklares med bakgrunn i disse teoriene.

Undersøkelsen gir støtte til både interessentteori og legitimitetsteori. Vi finner også støtte for

motivet om omdømmerisikoredusering, og noe støtte til teorien om media som agendasetter.

Andre viktige motiver som har kommet frem, og som ikke kan tilknyttes teoriene beskrevet,

er ønske om intern forbedring, forventning til fremtidig lovkrav, og det å være fremtidsrettet,

samt følge trender. Utover dette viser undersøkelsen at motiver som økt konkurransedyktighet

og genuint ønske om åpenhet er tilstede, men at dette ikke utgjør hovedårsaken til at

bedriftene rapporterer. Case-bedriftene har dermed flere underliggende motiver for å

rapportere samfunnsansvar. Årsaken til frivillig bærekraftsrapportering blant bedriftene vi har

undersøkt kan derfor ikke forklares basert på ett enkelt av de foreliggende teoretiske

rammeverk.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit