Motiver for frivillig bærekraftsrapportering : hva er motivene for frivillig bærekraftsrapportering hos norske bedrifter i næringsmiddelindustrien?
Abstract
Formålet med denne utredningen er å undersøke norske bedrifters motiver for frivillig
bærekraftsrapportering. Undersøkelsen baserer seg på semi-strukturerte intervjuer med fem
representanter fra næringsmiddelindustrien i Norge som jobber med denne type rapportering.
I tillegg er det foretatt intervjuer per e-post med representanter fra organisasjonene CSR
Norge, IEH og Miljøfyrtårn. Videre er det brukt sekundære data for understøttende funn,
bestående av bærekraftsrapporter og annen rapportering av samfunnsansvar. Utredningen
bruker interessentteori og legitimitetsteori som utgangspunkt for å analysere data. I tillegg ser
vi etter andre motiver som ikke kan forklares med bakgrunn i disse teoriene.
Undersøkelsen gir støtte til både interessentteori og legitimitetsteori. Vi finner også støtte for
motivet om omdømmerisikoredusering, og noe støtte til teorien om media som agendasetter.
Andre viktige motiver som har kommet frem, og som ikke kan tilknyttes teoriene beskrevet,
er ønske om intern forbedring, forventning til fremtidig lovkrav, og det å være fremtidsrettet,
samt følge trender. Utover dette viser undersøkelsen at motiver som økt konkurransedyktighet
og genuint ønske om åpenhet er tilstede, men at dette ikke utgjør hovedårsaken til at
bedriftene rapporterer. Case-bedriftene har dermed flere underliggende motiver for å
rapportere samfunnsansvar. Årsaken til frivillig bærekraftsrapportering blant bedriftene vi har
undersøkt kan derfor ikke forklares basert på ett enkelt av de foreliggende teoretiske
rammeverk.