Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSeland, Lasse Engdal
dc.date.accessioned2013-08-15T08:19:54Z
dc.date.available2013-08-15T08:19:54Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/170108
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har jeg gjennomført en spørreundersøkelse for å analysere konkurranseforholdene i møbel- og interiørbransjen i bydel Alna i Oslo. Ved å fokusere på de fire aktørene Bohus, A-møbler, Møbelringen og Skeidar har jeg, ved hjelp av diversjonsratene butikkene i mellom, funnet ut av hvilke møbelbutikker som konkurrerer spesielt hardt og dermed avdekket graden av konkurranse i området. Ved hjelp av en kritisk tap analyse har jeg konkludert med hvilke butikker som utgjør et eget relevant marked og som dermed har gode muligheter til å gjennomføre en lønnsom symmetrisk og/eller asymmetrisk prisøkning, dette siden butikkene kjemper mer eller mindre om de samme kundene. Deretter har jeg foretatt en konkurranseanalyse av markedet på Alna. Her har jeg analysert markedet i sin helhet, men også kommet med en drøftelse rundt hver enkelt aktørs markedsposisjon og hovedutfordring de neste årene. Her har etableringshindringer, aktive konkurrenter og kunders kjøpermakt vært sentrale temaer.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectøkonomisk styringno_NO
dc.titleKvantitativ markedsundersøkelse av møbel- og interiørbransjen : anvendelse av diversjonsrater for å avdekke graden av konkurranse i et markedno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel