• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Samarbeid i roro-nærskipsfart : en studie av vertikalt og horisontalt samarbeid som virkemiddel for flytting av trafikk fra vei til sjø

Sønningdal, Lars Thomas
Master thesis
Thumbnail
View/Open
soenningdal_2013.pdf (512.6Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/170194
Date
2013
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4207]
Abstract
Denne masterutredningen handler om roro-nærskipsfart mellom Norge og utlandet.

Nærskipsfarten taper terreng i forhold til vei, og én av tiltakene som fra mange hold foreslås

bør gjøres for å stanse denne trenden er at rederiene blir mer samarbeidsorienterte. I denne

oppgaven belyses og kombineres derfor temaene strategiske allianser, logistikk og roro

nærskipsfart. Målet er å undersøke om økt bruk av samarbeid – vertikalt eller horisontalt –

kan bedre roro-rederienes konkurranseevne. Begrepene presenteres og problematikken rundt

og særegenhetene ved roro-nærskipsfarten diskuteres. Effektiv logistikk presenteres, og det

vises hvordan koordinering og integrering av forsyningskjeder kan redusere ineffektiviteter,

og at dette rettferdiggjør tredjepartslogistikkselskapenes eksistens.

Gjennom intervjuer med roro-bransjen belyses erfaringer med, holdninger til, og muligheter

for samarbeid. Også rederienes egne meninger om bransjens utfordringer utforskes.

Det avdekkes at rederiene er villige til å samarbeide horisontalt med andre rederier dersom de

ikke møter disse i svært hard daglig konkurranse. De hevder at deres aller viktigste konkurrent

er veitransport, og at det i mange tilfeller er bedre å henvise kunder til andre rederier enn til

veien dersom deres egne ruter, tider eller priser ikke passer kunden. Videre framhever

rederiene at samarbeid er viktig når det kommer til å dele viktige og kostbare ressurser, for

eksempel i havnene. Bransjen er enig i at det bør legges til rette for få, men svært effektive

havner.

Med vertikale bindinger havner roro-rederiene i et dilemma ved at de ved å danne samarbeid

med noen veitransportører, kan ende opp med å miste andre kunder som misliker at rederiet

knytter seg til noen av deres konkurrenter. Rederiene understreker derfor at

konkurransenøytralitet er viktig. Likevel har to av fem selskaper utviklet

tredjepartslogistikktjenester. Inntrykket er at den eneste måten dette kan fungere på er ved at

rederiene gir en troverdig garanti for at de ikke for-fordeler eget logistikkselskap, og

utredningen konkluderer med at de best gjør dette ved å skille ut slike selskaper i separate

enheter. Rederiet kan dermed forbli nokså nøytralt og arbeide med å forbedre selve

sjøtransporttjenestene.

Videre oppfordres roro-rederiene til å fortsette å tilpasse seg samordningstiltak iverksatt av

EU og norske myndigheter. Slik kan rederiene i større grad dele ressurser og bidra til mer

effektive havner og gi myndighetene gode grunner til å forbedre stamveiene til og fra havnene.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit