Forhandlinger i oljebransjen : betraktninger fra leverandørsiden
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/191716Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4380]
Sammendrag
Tema for denne oppgaven er forhandlinger i oljebransjen. Vi har undersøkt hvordan og i
hvilken grad leverandørene i oljebransjen har påvirkningskraft i en avtaleformulering. Data
er generert ved hjelp av dybdeintervju med norske forhandlere ansatt i leverandørbransjen,
og deretter analysert ved å bruke relevant teori.
I de fleste tilfeller vil anbudsprosessen sette rammen for inngåelse av en kontrakt. Imidlertid
har leverandørene mulighet til å påvirke kontraktsforslaget gjennom å levere tilbud som
inneholder avvik fra oppstilte minstekrav i kunngjøringen.
Relasjonskontrakter som har tillit som en styringsmekanisme, preger norsk oljebransje i stor
grad. Vi finner at respondentene fokuserer mer på langsiktig samarbeid og gode relasjoner
enn å ivareta egne interesser. Å ha påvirkningskraft i avtaleformuleringen i alle
forhandlingssituasjoner ser derfor ut til å være et mindre sentralt mål for leverandørene enn
vi trodde i utgangspunktet.
Leverandørene har flere kilder til makt, men hvorvidt de kan påvirke avtaleformuleringen
gjennom ulike typer av makt varierer med leverandørbedriftenes størrelse,
forhandlingserfaring og det produkt- og tjeneste område de operer innenfor. Videre finner vi
at forhandlerne har en problemløsende atferd, men at denne tenderer til en ettergivende
atferd når bedriften har få kilder til makt. Bedrifter som har flere kilder til makt tenderer mot
en mer konfronterende atferd.