Virkninger av ytterligere lempet revisjonsplikt : en undersøkelse av hvordan revisjonsbransjen i Norge påvirkes ved økt terskel for omsetning
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/193426Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4490]
Sammendrag
Formålet med denne utredningen er å undersøke hvordan revisjonsbransjen i Norge påvirkes
av en ytterligere lempelse på revisjonsplikten. Med revisjonsbransjen mener vi her de fem
største revisjonsselskapene i Norge; PwC AS, EY AS, Deloitte AS, KPMG AS og BDO AS.
Utgangspunktet for vår utredning er et scenario hvor revisjonsplikten lempes på, ved en
økning av Aksjelovens terskelverdi for omsetning fra 5 til 10 MNOK. Bakgrunnen er, blant
annet, at det internasjonalt har vist seg at lempet revisjonsplikt ofte er forbundet med en
endring av denne terskelverdien. Vår undersøkelse er gjort ved hjelp av kvantitative data, og
arbeidet rundt undersøkelsen har primært bestått av å innhente og bearbeide våre to
datasett.
Utredningen viser at en økt terskelverdi for omsetning vil kunne få betydelige virkninger for
de fem største revisjonsselskapene i Norge. Gitt vår sannsynlighetskurve for fravalg, som er
avtagende med økende omsetning, vil revisjonsselskapene til sammen kunne miste rundt
25 % av sine kunder i omsetningssegmentet mellom 5 og 10 MNOK. BDO AS skiller seg ut, da
de ikke bare har den største andelen av kundene i omsetningssegmentet, men at disse
kundene også utgjør en større andelen av total kundemasse for dette revisjonsselskapet.
Virkningene av en lempelse på revisjonsplikten kan derfor bli størst for BDO AS og tiltak, som
blant annet kostnadskutt, kan bli nødvendig. PwC AS og EY AS er de revisjonsselskapene i
bransjen, som kommer best ut, da de på forhånd både har en god bruttofortjeneste og store
overskudd.
Utredningen viser samtidig at økt terskelverdi for omsetning kan gi ytterligere prispress og
produktdifferensiering i revisjonsbransjen. Såkalt bransjeglidning er også aktuelt for
revisjonsselskapene, noe som underbygges ved at man allerede i dag ser tendenser til at
flere deltar i nye markeder, og på områder som ligger utenfor deres kjernevirksomhet.