dc.description.abstract | Med bakgrunn i en felles interesse for bedrifters samfunnsansvar, har vår motivasjon for
masteroppgaven vært ønsket om å bidra med ny kunnskap om hvordan interessentdialog kan
være verdifullt for bedrifter i praksis. I en verden som stadig endrer seg, mener vi kunnskap
fra ulike interessentgrupper er essensielt for bedrifter som trenger viten om sine omgivelser.
Formålet med denne studien har derfor vært å vinne ny innsikt i hvordan informasjon
generert fra interessentdialog kan omdannes til relevante og verdiskapende
kunnskapsressurser i bedrifter.
For å kunne tilegne oss denne innsikten ser vi nærmere på hvordan interessentkunnskap
innhentes, absorberes og integreres hos de tre bedriftene Storebrand, TINE og Tryg. Vi
belyser problemstillingen gjennom en utforskende casestudie med dybdeintervjuer av seks
respondenter hos de tre casebedriftene. Bedriftene er valgt på bakgrunn av at de alle
fremstiller seg selv som aktører som viser aktivt samfunnsansvar, og har utstrakt dialog med
sine interessenter.
Studien tar utgangspunkt i interessentteori og interessentdialog, og benytter det dynamiske
kapabilitetsperspektivet for å studere hvordan bedriften håndterer de ulike prosessene med å
omdanne kunnskapsressurser. Studien viser at interessentkunnskap tjener som en verdifull
ressurs hos de tre casebedriftene. Våre funn antyder et dynamisk samspill mellom
bedriftenes prosesser for innhenting, absorbering og integrering av interessentkunnskap.
Funnene indikerer at interessentkunnskap hovedsakelig innhentes gjennom bruk av ulike
dialogverktøy, gjennom ustrukturert dialog og via bedriftenes nettverk og
samarbeidsprosjekter. Videre synes kunnskapen å absorberes både i medarbeidernes daglige
virke, og gjennom planlagte og strukturerte prosesser i etterkant av at dialogen har funnet
sted. Interessentkunnskap må gjøres tilgjengelig for, og absorberes av, relevante
beslutningstagere for at den skal integreres i bedriftens beslutningsprosesser. Det
fremkommer at casebedriftene finner det hensiktsmessig å sikre dette gjennom involvering
av medarbeidere som har behov for ny kunnskap.
Vi kan ikke konkludere med at interessentkunnskap omdannes til relevante
kunnskapsressurser etter et fastsatt mønster. Dette er imidlertid heller ikke formålet med
3
studien. Funnene våre tyder på at kunnskap må gjennomgå de tre prosessene innhenting,
absorbering og integrering for å kunne tjene som verdiskapende ressurs i bedriftens
beslutningsprosesser. Imidlertid avdekker vi relativt store forskjeller mellom casebedriftene i
hvordan disse tre prosessene foregår og håndteres. Vi foreslår følgelig flere lignende studier
for på et bredere grunnlag å kunne beskrive omdannelsesprosessen for interessentkunnskap. | nb_NO |