Lokale og nasjonale prisstrategier i det norske daglivaremarkedet : en empirisk undersøkelse av Kiwi og REMA 1000
Abstract
I denne utredningen har det blitt gjennomført empiriske undersøkelser av prisstrategier i
Kiwi og REMA 1000. For å avdekke hvorvidt kjedene benytter lokale eller nasjonale
prisstrategier har vi samlet inn 2572 priser i totalt 16 Kiwi- og REMA 1000-butikker i
Hordaland. Det er lagt stor vekt på forklaring av metode for datainnsamling, da liknende
undersøkelser i liten grad er utført tidligere.
Resultater fra undersøkelsene analyseres i henhold til teori om lokale og nasjonale
prisstrategier i kjeder. Vi finner at Kiwi i hovedsak har en nasjonal prisstrategi. Våre
undersøkelser viser at kasseprisene på tvers av undersøkte Kiwi-butikker i Hordaland er like.
Dette er i tråd med uttalelser fra Kiwis ansatte og hovedkontor. REMA 1000 hevder derimot
at deres priser tilpasses den lokale konkurransesituasjonen. I en omfattende prisundersøkelse
var prisene på mange varer forskjellige i undersøkte REMA 1000-butikker.
Oppfølgingsundersøkelser av REMA 1000 ble utformet for å avdekke en eventuell lokal
tilpasning, og vi finner at få priser i REMA 1000 tilpasses tilbud hos nærliggende
konkurrenter i Hordaland. Basert på utsagn fra ansatte og hovedkontor, tror vi at priser i
større grad tilpasses lokale konkurranseforhold i andre geografiske områder.